Arenberg-pavéen ikke så lang som man trodde

Arkivfoto: Sirotti

Det er ikke verdens største sykkelnyhet, men arrangørene av Paris-Roubaix har oppdaget at Arenberg-pavéen er 100 meter kortere enn det man trodde.

Arenberg-pavéen er en av de mest berømte brosteinsektorene i det som kanskje er verdens tøffeste klassiker på landeveien. Dog vei og vei, i Paris-Roubaix er det langt fra alle sektorer som holder en standard man forbinder med vei! De verste sektorene har en type brostein som er lite forenlig med «veidekke». Her snakker vi om brostein som ligner mer på en naturlig stein, og er så grov at også brede sykkelhjul lett faller mellom steinene. De er også så kantet og ujevne at de stikker flere centimeter opp fra hverandre. I tillegg er det hjulspor og sterke krumninger i selve ”veibanen” å forholde seg til. For syklister altså et rent ”helvete” å måtte forsere, og det til og med så raskt som de er i stand til å gjøre det! Det er ikke for ingenting at Paris-Roubaix kalles for «helvete i nord» – selv om tittelen egentlig har sitt opphav fra 1.verdenskrig i samme området. Rittet følger frontlinjene fra krigen, og passerer dermed gjennom mange av krigens ruiner, kratere og ødeleggelser.

Arenberg er en av de lengre sektorene som tidligere har vært målt til 2400 meter. I år har imidlertid arrangøren gjort en ny oppmåling og funnet ut av sektoren faktisk ikke er mer enn 2300 meeter, skriver Cyclingweekly.com.

Nytt i år er at den såkalte Troisvilles-sektoren blir halvert. For øvrig er dette den samme sektoren der Michael Goolaerts så tragisk omkom i fjorårets utgave. Dette gjøres for å hedre belgieren som døde bare 23 år gammel.

Den 117.utgaven av Paris-Roubaix ruller ut fra Compiegne den 14.april, omtrent 80 kilometer nord-øst for Paris. Distansen rytterne skal pine seg gjennom er 257 kilometer, derav 54,5 kilometer går på brostein!

X