Styrketrening, elsket eller bannlyst?

Foto: Karstein Vabø

Styrketrening er for noen som å banne i kirken, noe du ikke gjør om du vil ha en lettest mulig kropp – noe som de fleste syklister er opptatt av, mer eller mindre.

Norges kanskje største sykkelprofil de siste par årene, Alexander Kristoff, er imidlertid kjent for sine tøffe økter med mye vekter på stanga. Nå er det kanskje ikke så spesielt at akkurat Kristoff bruker vekter i sin trening. Som spurter er du avhengig av å ha stor kraft over en kort periode, og da er det vanskelig å komme utenom styrketrening med tunge vekter. Spørsmålet er hvordan andre skal forholde seg til dette. Bør styrketrening inn i treningsprogrammet, eller bør man holde seg unna det for å unngå vektøkning – som er rytternes store ”skrekk”.

Det er sikkert mange meninger om denne saken, både tilhengere og motstandere. Det som man imidlertid lett kan tenke seg er at større styrke gir bedre arbeidsøkonomi. Det igjen bør føre til at det er mer igjen «på tanken» når toget går. Det handler altså om å øke kapasiteten og spørsmålet er om styrketrening da er et «must».

En av landets dyktigste personlige trener i følge Evolution.evofitness.no, Andreas Olav Skjetne, forteller i en artikkel at syklister kanskje ikke skal frykte styrketrening.

I oppstarten vil nok kroppen binde til seg mer væske noe som vil gi økt vannmengde med påfølgende vektøkning på 1-3 kg. Dette vil altså hovedsaklig skje i oppstarten, eller etter en lang tids pause fra trening. På grunn av økning av væske i kroppen, vil musklene tilsynelatende virke strammere og større, men det kreves mye arbeid for videre vekst. For de som trener styrke 2 ganger eller færre per uke, er store muskler nesten umulig å oppnå ved trening av hele kroppen.

Noe som også er verdt å merke seg er at for å legge på deg muskler, må du ha mer energi enn du trenger, med andre ord: Spise mye mat slik at musklene kan bygges opp etter trening. Syklister driver jo mest med kondisjonstrening og dette vil da øke forbruket og sørge for at man ikke får et konstant ”overskudd” av energi. Noe man også skal være klar over er at styrketrening vil gjøre musklene slitne og såre og i kombinasjon med annen trening er det ikke vanskelig å se for seg at man lett kan overbelaste kroppen. Undersøkelser som er gjort viser at for å få god uttelling av styrketrening bør motstanden også være opp mot den maksimale belastningen du klarer. Det vil i praksis si få repitisjoner.

Kort oppsummert mener altså Skjetne at å trene 2 ganger i uken med styrke, ikke vil gi deg problemer med vekten. Du vil imidlertid få mer synlige muskler, og ikke minst bli sterkere.


X