Bruk av disc bremser kan kanskje avgjøre en spurt, men er det kun positivt?

Senere oppbremsing gjør at man kan beholde farten lenger. Det kan bli avgjørende i en hektisk avslutning, mener den gamle storspurteren.

Erik Zabel er for tiden ansatt i Katusha-Alpesin for å hjelpe blant andre Marcel Kittel tilbake i toppen som en av verdens beste spurtere. Zabel snakker om bruk av disc-bremser og går langt i å antyde at forskjellen mellom seier og tap, kan ligge i valg av bremser.

Med disc bremser kan rytteren bremse både enklere og senere. Vanlige bremser krever at du bruker ”hele hånden” eller flere fingre i det minste mens med disc bremser holder det å bruke en finger, noe som man lett kan se er en fordel hvis farlige situasjoner oppstår. Å kunne bremse ned senere, betyr også at en rytter kan beholde farten lengre, mener Zabel.  Om dette KUN er en fordel kan sikkert diskuteres.

Snakker vi om nedbremsing foran en sving, kan det bli katastrofalt å bremse for sent. Gode bremser inviterer til å bremse sent og det er ikke vanskelig å se for seg at her kan det bli lett å bomme i løyper som har tekniske avslutninger. Dekkene er kanskje ikke blitt bedre og større fart krever kun det beste av det som skal holde kontakten med underlaget.

Dessuten, kan nettopp det faktum at disc bremser er mye mer effektive også føre til enda mer hasardiøs kjøring? Og, hardere og mer effektiv oppbremsing generelt, stiller også større krav til rytternes oppmerksomhet, Ting vil skje raskere og det igjen krever raskere reaksjoner fra andre i et felt. Tiden vil vise om dette i det hele tatt blir en problemstilling, og om disc bremser kun er av det gode.

-Dersom du kan bremse senere, kan du ha noen få hundredels sekund fordel. Når alt kommer til alt, kan dette utgjøre en forskjell, mener altså Zabel i følge et intervju med Radsport-News.com. Tyskeren vet hva han snakker om når det gjelder å avgjøre hundredelene til sin fordel. Den gamle storspurteren har 150 seire som profesjonell i sin 16 år lange karriere. Dessverre var også han involvert i doping, noe han innrømmet først i 2013. Les mer her:

-Bruk av disc bremser er en pågående prosess, sa han. –Man trenger ikke være en profet for å forstå at om tre til fem år finnes det kun disc bremser.  Det var ikke helt enkelt å  overbevise alle om at dette var fremtiden og jeg tror også at det er en fordel å mestre teknikken før alle tar dem i bruk.

En praktisk ulempe med disc bremser er at det tar betydelig lengre tid å skifte et punktert dekk. Løsningen på det er i følge Zabel enkel: Bytt sykkel! I finalen når ting må gå kjapt er bytte av sykkel mye mer fornuftig. Faktisk har vi endret takstativene til å gi plass for åtte komplette sykler, sa Zabel.

48-åringen fortalte også litt om treningsmetodene som ble brukt på hans tid. Og  her er det virkelig stor forskjell.  Alt handlet nemlig om å bygge seg opp gjennom kilometer på kilometer med lav intensitet. Helt motsatt av hvordan det gjøres i dag. Til tross for sin enorme suksess prøver han ikke å overbevise noen om å adoptere disse prinsippene.

-I dag er treningene mye mer intensive og effektive, men det betyr ikke at vi på treningssamlinger ikke kjører syv timers lange treningsturer. Man  kan nemlig ikke komme forbi det faktum at ritt som Milano-San Remo er betydelig lengre enn 200 kilometer lange. Da blir det vanskelig å henge med helt til avslutningen om man på forhånd kun har hatt treninger på tre og en halv til fire timer.

X