Flaks da Ringeriks-Kraft ryttere unngikk stygg ulykke i Belgia

Fra dagens ritt i Dottignies. Foto: Karstein Vabø

Sykkel er en høyrisikosport der flaks og uflaks ofte kan være forskjellen mellom det farlige og ufarlige. I dag kan to av rytterne på Ringeriks-Kraft sitt U23 lag være glade for at de satt på riktig side av flaksen.

Det var bare den 2.utgaven av Alfred Gadenne Grand Prix som ble kjørt i Beliga, nærmere bestemt i Dottignies som ligger i Wallonie-regionen i den fransktalende delen av Belgia. Alfred Gadenne GP er et minneritt og oppkalt etter borgermesteren i Mouscron som tragisk nok ble myrdet for bare to år siden.

Normalt er ikke dette et ritt som kanskje påkaller de aller største overskriftene, men i dag skjedde det en stygg ulykke som viser problematikken rundt sikkerheten til syklister – også i konkurransesammenheng.

Når våren er i anmarsj er også mange norske lag i Belgia og kjører kermesseritt. Dagens ritt hadde også et norsk lag på startstreken med Team Ringeriks-Kraft sitt U23-lag. Laget har allerede vært i aksjon i flere ritt tidligere i denne måneden og bruker oppholdet i syklistenes ”Mekka” til en rekordtidlig start av konkurransesesongen.

Det blåser veldig mye i hele Belgia for tiden, så også i dag og dermed oppstod det flere splitter i feltet. Tilfeldigheter i dag gjorde at to av lagets ryttere havnet opp i en situasjon der bare flaks avgjorde at de ikke ble direkte involvert. 

To av Ringeriks-Kraft sine ryttere kom etter hvert i en gruppe på rundt 30 mann som lå et stykke bak lederfeltet. Dermed hadde de ingen biler fra politi eller arrangør foran seg og i et veikryss kjørte de fremste i gruppen rett frem i stedet for til høyre. Det snakkes også om på Twitter at akkurat i dette veikrysset var det to piler, arrangøren sin viste riktig vei mens en annen viste altså rett frem. Hvorfor det var to piler er bare spekulasjoner, men den ene kan til eksempel ha stått igjen fra et annet ritt.

– Jeg har aldri kjørt ordentlig feil selv, men generelt er det jo piler og kartet en må forholde seg til, ikke vakter, seier Max Emil Kørner som er sportslig leder for Ringeriks-Kraft-guttene i Belgia og som har kjørt som proff her nede i to sesonger.

Etter at gruppen hadde fortsatt rett frem var de havnet i ingemannsland, men jobbet uvitende og trolig hardt for å kjøre seg inn på tetgruppen. Farten har nok vært et sted mellom 40 og 50 km/t da de noen hundre meter senere måtte krysse en vei med to kjørebaner, samme type som det er mange av også i Norge. Fronten i gruppen trodde nok de kjørte i sikre omgivelser og hadde derfor ikke behov for å orientere seg i trafikken. Det skulle jo ikke være biler i løypen. Men, veien var selvsagt traffikert og før noen skjønte noe som helst hadde en varebil kjørt inn i den fremste delen av feltet med stor kraft. Tre ryttere hadde ingen sjanser til å stanse, ei heller hadde sjåføren det som kom fra høyre på en forkjørsvei med 70 km/t som fartsgrense.

Syklistene kom fra venstre, bak bygningen og skulle ut i eller over en vei der det kom en varebil i høy fart.

Resultatet ble at den fremste rytteren ble direkte påkjørt mens to andre traff varebilen i siden. En Lotto-Soudal U23-rytter fikk alvorlige bruddskader. Det gikk likevel verst ut over den fremste rytteren som var bevisstløs og etter hvert ble fraktet til sykehus. Tilstanden skal være alvorlig og livstruende, skriver flere media.

…og slik ser det ut fra rytternes synsvinkel

De to Ringeriks-Kraft guttene ble naturlig nok skremt av hendelsen. Bare flaks gjorde at de denne gangen ikke var i tet for å kjøre inn det alle trodde var lederfeltet som lå foran dem. Hele gruppen stoppet naturligvis opp og forsøkte å gi hjelp til de skadede, naturlig nok var de sterkt påvirket av ulykken.

Vi vil også legge til at vi ikke kjenner alle fakta i denne saken enda. Uansett må vi bare krysse alt vi har for at unggutten det gikk verst utover denne gangen klarer seg.

SISTE: Desverre gikk det så galt som det kunne med den verst skadede rytteren.  Stef Loos (19) fra Dessel, døde etter hodeskader og en skadet lever. Politiet har nå åpnet etterforskning av ulykken.

X