Gjør sykkelsporten mer seervennlig ….please?

Journalisten Neil Browne i roadcycling.com hadde for noen år siden noen interessante tanker om sykkel kontra seilsportens raskeste menn. Bildet mange har av seilsporten er at den består av en gjeng med rike gutter som bruker sine dyre leker i en havn mens de nipper til sine Martinis. Og joda, dette stemmer nok også ofte for båtene er ganske så visst eid av rike gutter som bruker millioner av dollar på å vinne løp.

Publikumsvennlig?

For oss utenforstående og som har absolutt null innsikt i denne sporten, ser vi ikke helt for oss at dette virkelig kan være noe som fenger og gir valuta for pengene i form av underholdning og spenning. Og da tenker jeg først og fremst på publikum.

Hvor spennende er det å se en haug med alt for dyre seilbåter som farer bortover vannet og der det tilsynelatende skjer veldig lite? Jovisst ser man etter hvert at noen båter seiler raskere enn andre, kanskje en og annen kullseiler og skaper litt dramatikk for oss uforstandige, men dette kan da alvorlig talt ikke gi den helt store underholdningen?

De farter rundt i karbonproduserte doninger som er blitt designet for optimal aerodynamikk som gir høyest mulig fart – og som koster skjorta. Utøverne bruker hjelmer og bærer klær som sitter som støpt på kroppen og med sponsorlogoer som dominerer overalt. Konkurransen går over 19 individuelle løp over to og en halv uke før man kan kåre en sammenlagtvinner. Snakker vi om sykling? Nei, det gjør vi faktisk ikke. I stedet gjelder dette America’s cup i seiling!

Hva med sykkelsporten?

Hmmm, en tanke sniker seg inn. Hva med sykkelsporten da? En haug med ryttere der det nesten er umulig å skille hvem som er hvem, og hvor i denne flokken at dine favoritter sitter? Time etter time der det ikke skjer noe som helst annet enn at det skiftes om å ligge i front og dra på disse kleggene som ligger tett som hagl på hverandres bakhjul?

Og selvsagt stikker en håndfull ryttere unna for så å bli tatt igjen like før mål – omtrent hver eneste gang. Hvor stor er egentlig underholdningen for Ola og Kari? Tenk forresten på hvor kjedelig Tour de France hadde vært uten radarparet Christian Paasche og Johan Kaggestad? Sistnevnte som bruker måneder i forkant på å grave frem alt  han kan oppdrive av kultur og historie som finnes langs løypene og som er gull verdt når det sportslige ellers er på hvilestadiet?

Trenger det være slik?

Nei, sykkel er såmenn ikke i noe bedre posisjon enn seilsporten. Men trenger det være slik?

Seilsporten har da faktisk også tatt grep, på samme måten som bilsporten har gjort det. GPS og kamera plassert i biler eller båter, tilfører seerene en helt annen hverdag og mulighet for å virkelig få innsikt i hva som faktisk skjer til enhver tid.

TV-bildene fra America’s cup viste feks. også vindforholdene gjennom grafikk, noe som selvsagt er et hovedpoeng i denne sporten. Spørsmålet er om man man kan anvende litt grafikk og bruke den teknologien vi vitterlig har i dag til også å gi mer informasjon under produksjon av sykkelsendinger?

Hoppsporten fornyer seg

Vi ser idag til eksempel hvordan vindproblematikken i hoppsporten formidles på tv gjennom grafikk som viser hvordan dette påvirker forholdene i bakken. Dermed skjønner vi også hvorfor Anders Jacobsen plutselig gjør et kråkehopp fordi fikk vinden snudde og han fikk den inn bakfra og endte sin luftferd på kulen.

Livebilder

Dansk tv gjorde under årets Tour de France en test med å utplassere kamera i noen utvalgte biler. Dette ga uvanlige bilder med betydelig mer action og noe så enkelt som et hjulskifte ble plutselig mye mer dramtatisk!  Danske tv-seere fikk også være vitne til en Brian Holm som skriker til sine ryttere med beskjed om å angripe! Det er klart at dette engasjerer mer enn luftige oversiktsbilder fra et helikopter.

Revolusjon

Tenk deg å få forklaringer på hvorfor lag og ryttere plutselig gjør endringer og feks. setter seg frem i front eller sender folk i brudd. Med bilder og lyd fra sportsdirektørene som bakteppe, får vi ikke bare et mye mer levende sykkelritt, men også innsikt i sportens taktiske verden.

Problemet i dag er at UCI ikke tillater kamera i bilene, ei heller på syklene. Grunnen kan være at dette er kolliderer med de tv-rettigheter som løpsarrangøren har. Men, som Browne foreslår, bør noen av de ansvarlige aktører, virkelig sette seg sammen og trekke opp noen nye retningslinjer som åpner for modernisering av en konservativ sport. Kanskje en passende sak for den nye UCI-presidenten å gripe tak i?

Sykkelnytt.no har berørt dette emnet tidligere og håpet er at noen med mer pondus enn det vi besitter, kan være med og sette tema på dagsorden hos de prominente herrer som styrer sykkelsporten.

Tenk deg bare om du i din egen stue kunne plottet inn et startnummer og på et blunk få opp posisjonen til rytteren i feltet? Ikke bare slipper du tv-kommentatorers gjettelek om hvem som er plassert hvor, hvem gikk i brudd, hvem kjører seg opp, hvem faller av, hvem har stoppet, eller hvor fort kjører de egentlig nedover fjellsidene?  Tenk deg også en livedekning via internett med denne grafikken illustrert som nesten kunne erstattet tv-bildene?

Teknologien ligger jo der i form av GPS. Kombinert med tv-kameraer, lyd og grafikk, ville dette tilført sykkelritt så uendelig mye mer underholdning…

Hentet fra et tidligere blogginlegg, skrevet i 2014

X