Hva skjuler seg bak sponsornavnene II?

Philippe Gilbert kjører sin 3.sesong for QuickStep. Foto: Sirotti

I denne artikkelen tar vi for oss flere av worldtour-lagene og dets navnesponsorer. Hvem er de og hva er det de produserer eller selger?

Deceuninck-Quick Step er et nytt begrep i år som navnesponsor, dog gjelder det ikke for den andre navnesponsoren, QuickStep, som har vært med i en «mannsalder». Deceuninck er en belgisk produsent av PVC-vinduer og bekledning. Hovedsakelig for industri- og kontorbygg og har salg over hele Europa og Nord-Amerika. De er på Euronext børs med en markedsverdi på 280 millioner euro. Medsponsor QuickStep er grunnlagt i Amsterdam, New York av Mohawk Industries. Bedriften er en gigantisk leverandør av boliggulv og eies i hovedsak av rikmannen, tsjekkeren Zdenek Bakala. Også her til lands får man kjøpt QuickStep-gulv i laminat eller vinyl.

Daniel Hoelgaard er inne i sin 4.sesong for FDJ

Groupama-FDJ er laget til Daniel Hoelgaard og er eid 50/50 av de to navnesponsorene.  Groupama er et gigantisk fransk forsikringsselskap og er en konkurrent til Ag2r-Mamut fusjonen. FDJ er forkortelse for La Française des Jeux og er den franske statens lotteri. Laget ble etablert så tidlig som i 1997 og har hatt FDJ som sponsor hele tiden.

Marco Haller kjører sin 8.sesong for Kathusha

Katusha-Alpecin er i dag et sveitsisk registrert lag og har ryttere fra 14 land. Tidligere var det russisk basert, men i de siste årene har de forsøkt å distansere seg fra den opprinnelige image’en. Selve navnet Katusha har russisk opprinnelse og er en forenkling av ”Yekaterina” som er et kvinnenavn. I tillegg er det en berømt sovjetisk krigstidssang som fortsatt rører  patriotiske hjerter. Katusha er i dag imidlertid ikke bare et navn, de har også lansert et klesmerke. Alpecin er deres tyske medsponsor der merkevaren er koffeinholdig sjampo. Katusha-laget ble kjøp fra Oleg Tinkovs Tinkoff Credit Systems i 2009.

Edvald Boasson Hagen kjører sin 5.sesong for «Di Data»

Team Dimension Data er involvert i data – som navnet tilsier. De leverer skyløsninger og IT-outsourcing fra Sør-Afrika. ”Di Data” (Dimension data) pleide å bli handlet på Londons børs før de ble kjøpt av den japanske telekommunikasjonsgiganten NTT. Laget har sine røtter tilbake til 2008 som MTN, oppkalt etter den Sør-Afrikanske telekomoperatøren.

Les om CCC Team her

X