Hva ville du sagt om Liverpool skiftet navn?

Foto: Sirotti

Sykkelinteresserte må hvert år lære seg nye navn på laget de kanskje følger ekstra godt med. Det kan være ganske forvirrende, spesielt i starten av hver sesong – og om det har skjedd store forandringer.

Lag som har skiftet sponsorer betyr et nytt lagnavn å forholde seg til, nye drakter, nye logoer og nye farger. Tenk hvor problematisk det ville ha vært hvis Manchester United, Real Madrid eller Liverpool for den sak skyld, hele tiden skulle endre på navnet sitt. Det hadde neppe vært populært blant fansen.

Nå er det jo alltid litt annerledes i sykkelsporten. Her er det kanskje mer enkeltryttere som skaper tilhørigheten og mindre selve laget som sådan. Når Kristoff gikk fra BMC til Katusha, begynte interessen fra oss nordmenn straks å stige for det kasakhstanske laget. Når han så gikk videre til UAE, forflytter også interessen seg videre med rytteren. Det samme har vi sett med vårt andre stjerneskudd, Edvald Boasson Hagen som har gått fra Team Columbia sine gule og hvite drakter, via Sky sine sorte til årets Team Dimension Data med sine grønne og hvite drakter.

Slik har det vært i sykkelsporten, og slik kommer det nok til å fortsette i lange tider fremover. Vi ser ikke helt hvordan man skal unngå dette, hadde publikum langs veiene lagt igjen penger,så ville saken stilt seg annerledes. Men dette vet vi aldri kommer til å skje.

Hva skjuler seg bak sponsornavnene?

Hva forbinder du forresten med alle navnene, vet du hvem sponsoren er som har fått navnet sitt på lagnavnet. Ikke det? Nei, vi tror nok at det er mange som ikke har fullkommen kontroll på dette. Her er noen eksempler på hvem sponsoren virkelig er.

CCC Team er for eksempel en polsk skotøy forhandler som også har noe produksjon. Firmaet startet på 1990-tallet som Cena Czyni Cuda som oversatt betyr noe sånt som ”prisen får deg til å undres”.  Bedriftens filosofi har imidlertid blitt opprettholdt siden den gang. Tar du deg en tur innom butikkene, vil du finne høye stabler med sko. Hjelp til selvhjelp ser ut til å være noe av konseptet, og du finner ikke en butikkekspeditør som løper rundt og leter etter riktig størrelser. Gevinsten er bedre plass til varer, noe som skulle gjenspeile seg på pris og vareutvalg kanskje. En annen spesialitet er at det ser ut som de konstant tilbyr et «minus 70% salg».

Hele konseptet har gjort grunnlegger Dariusz Miłek styrtrik og CCC er en av Polens 20 største foretak. Det som startet i Polen er nå på vei til å bli et internasjonal merke. Tyskland, Russland og Sveits er alle nye satsingsområder. Denne ekspansjonen er nok også grunnen til at de har gått inn som sponsor for det som i fjor var sykkellaget BMC, som et ledd i å markedsføre CCC-merket.

X