Kan vi drømme om en Edvald i front søndag?

Søndag braker det løs med den 117. utgaven av Paris-Roubaix. For rytterne sin del blir dermed ”helvetet i nord” også litt spektakulært i denne sammenheng siden påsken innledes med palmesøndag samme dag.  Årets høydepunkt i klassikersesongen er også den tøffeste utfordringen. Det er ikke for ingenting at Paris-Roubaix kalles for «helvete i nord» – selv om tittelen egentlig har sitt opphav fra 1.verdenskrig i samme området. Rittet følger frontlinjene fra krigen, og passerer dermed gjennom mange av krigens ruiner, kratere og ødeleggelser. «Helvetet i nord» er kanskje ikke en hundre prosent riktig betegnelse, men det blir nok mange som får det vondt underveis.

Det skrives i media om at Alexander Kristoff er en av storfavorittene til å vinne søndagens kraftprøve i Paris-Roubaix. Og vi kan for såvidt være enig i at egentlig burde den franske klassikeren passe kraftrytteren enda bedre enn Ronde van Vlaanderen som han har en seier og en 3.plass fra, sistnevnte for bare én uke siden. Det skulle jo bekrefte at formen er på plass, men vi føler vel oss likevel ikke helt sikker på at Alex blir vårt sterkeste kort søndag. Men, ingen ting hadde vært hyggeligere om det skulle vise seg at han satt med helt til slutt. Da hadde det vært en enkel sak å avgjøre det hele i velodromen i Roubaix.

Om ikke det blir Kristoff sin tur i år, så er det heller ikke så veldig mye som tyder på at Edvald Boasson Hagen skulle kunne kjempe helt i toppen i år. Riktig nok så vi en Edvald som virket friskere enn på lenge i Scheldeprijs tidligere i uken, men det er mye som skal klaffe i Paris-Roubaix, ikke minst må formkurven være nær toppen for å lykkes. Det må når sant skal sies stilles et stort spørsmålstegn rundt den, for Rudsbygdingen har ikke vært i nærheten siden han vant tempoetappen i Volta a la Comunitat Valenciana i begynnelsen av februar. Men vi har et håp, for 31-åringen har hatt en veldig god vinterperiode bak seg før han fikk tilbakeslaget i februar. Så kanskje vil det begynne å løsne nå, dog kan det bli i tidligste laget for Edvald å være blant dem som holder helt inn.

Som vanlig starter rittet i Compiegne litt utenfor Paris og ender i Roubaix, nesten på grensen til Belgia etter 257 tildels smertefulle kilometer. I år vil distansen inkludere 54,5 kilometer med brostein av ulik karakter, fra noenlunde jevnt dekke til nærmest å ligne på steiner som er kastet mer eller mindre tilfeldig utover. Totalt 29 ulike sektorer utgjør den totale lengden av brostein. Trouée d’Arenberg, Mons-en-Pévèle og Carrefour de l’Arbre er kategorisert med 5 stjerner og er dermed regnet for å være de lengste og tøffeste sektorene.

Litt spesiell blir det også på søndag da dette er første utgaven siden Michael Goolaerts i fjor helt plutselig fikk et illebefinnende og døde i løypen. Dette skjedde på løypens andre sektor og i år har den fått navnet oppkalt etter Goolaert. I tillegg blir hans startnummer 84, ikke brukt i årets ritt.

Paris-Roubaix er aldri helt lik fra år til år ettersom enkelte sektorer blir tatt bort eller nye lagt til. Den første sektoren kommer i år etter 97 kjørte kilometer mens den siste kommer bare 300 meter før rytterne skal inn på velodromen i Roubaix.

I år har de også gjort store endringer spesielt med den berømte Arenberg-sektoren som kommer etter 164,5 kilometer. Mye tilvekst av trær som står tett ved løypen, har gjort at det vokser mye gress og mose som gjør brosteinen farlig å ferdes på, spesielt når det regner. Spesielt farlig er starten av sektoren, her kommer rytterne i høy fart og derfor har lokale myndigheter med hjelp fra en støtteorganisasjon, renset brosteinen, lagt inn ny stein i tillegg har de lagt betong mellom steinene de første 500 meterne. Resten av av den 2300 meter lange sektoren skal rengjøres neste år, skriver Cyclingnews.

I fjor vant Peter Sagan mens Greg van Avermaet gjorde det samme året før. Ingen nordmann har vunnet, nærmest var Thor Hushovd i 2010 da han kun ble slått av Fabian Cancellara. Året før, i 2009, ble Hushovd nummer tre men hans store mål om å vinne Paris-Roubaix, klarte han aldri å oppnå. Edvald Boasson Hagen har tidligere vist at han kan være med helt til slutt, slik han var det i 2016 da han ble nummer fem, samme året da Mathew Hayman gikk til topps. Alexander Kristoff fikk sin beste plassering i 2013 da han ble nummer 9. I toppsesongen 2015 ble han «bare» nummer 10. Flest seiere i Paris-Roubaix i nyere tid har Tom Boonen som vant fire ganger. Han har også to andreplasser og én tredjeplass på merittlisten.

Fem norske står på startstreken søndag, Alexander Kristoff, Vegard Stake Laengen og Sven Erik Bystrøm, alle UAE Team Emirates, samt duoen Edvald Boasson Hagen og Rasmus Tiller fra Team Dimension Data. Sistnevnte får sin debut som proff i Paris-Roubaix og må nok finne seg i å gjøre en jobb for sin landsmann i år. På sikt er det ikke tvil om at erfaringene han gjør seg vil komme godt med, og kanskje blir det 22-åringen som skal ta opp arven etter sin lagkamerat når den tid kommer.

Søndag meldes det om 7-8 grader, delvis skyet og nordøstlig lett bris, noe som betyr at rytterne vil få noe motvind på sin tur nordover.

Her er sektorene som skal kjøres (telles ned fra nr. 29 som ligger lengst fra mål, stjernene angir vanskelighetsgrad)

29: Troisvilles to Inchy (km 97.5 – 0.9 km) **
28: Briastre to Viesly (km 108.5 – 3 km) ****
27: Viesly to Quiévy (km 101.5 – 1.8 km) ***
26: Quiévy to Saint-Python (km 116 – 3.7 km) ****
25: Saint-Python (km 118.5 – 1.5 km) **
24: Vertain to Saint-Martin-sur-Écaillon (km 127.5 – 2.3 km) ***
23: Verchain-Maugré to Quérénaing (km 136.5 – 1.6 km) ***
22: Quérénaing to Maing (km 140.5 – 2.5 km) ***
21: Maing to Monchaux-sur-Ecaillon (km 142.5 – 1.6 km) ***
20: Haveluy to Wallers (km 156.5 – 2.5 km) ****
19: Trouée d’Arenberg (km 164.5 – 2.3 km) *****
18: Wallers to Hélesmes (km 170 – 1.6 km) ***
17: Hornaing to Wandignies (km 179 – 3.7 km) ****
16: Warlaing to Brillon (km 185 – 2.4 km) ***
15: Tilloy to Sars-et-Rosières (km 188.5 – 2.4 km) ****
14: Beuvry to Orchies (km 194 – 1.4 km) ***
13: Orchies (km 199 – 1.7 km) ***
12: Auchy to Bersée (km 206.5 – 2.7 km) ****
11: Mons-en-Pévèle (km 212 – 3 km) *****
10: Mérignies to Avelin (km 215.5 – 0.7 km) **
9: Pont-Thibault to Ennevelin (km 220 – 1.4 km) ***
8: Templeuve – L’Épinette (km 224 – 0.2 km) *
8: Templeuve – Moulin-de-Vertain (km 225 – 0.5 km) **
7: Cysoing to Bourghelles (km 232 – 1.3 km) ***
6: Bourghelles to Wannehain (km 234.5 – 1.1 km) ***
5: Camphin-en-Pévèle (km 239.5 – 1.8 km) ****
4: Carrefour de l’Arbre (km 242.5 – 2.1 km) *****
3: Gruson (km 244 – 1.1 km) **
2: Willems to Hem (km 251 – 1.4 km) ***
1: Roubaix (km 256 – 0.3 km) *

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

X