Profflag lever av å profilere sine samarbeidspartnere

Foto: UAE Team Emirates

Sponsorer er Alfa og Omega i sykkelsporten, og det tegnes da hvert år store og mindre avtaler med profesjonelle lag.  Men også for amatørklubber nedover i systemet – som i de fleste norske sykkelklubber, er det viktig for produsenter å komme på banen bokstavlig talt. 

Mange sykkelforretninger har avtaler med klubber som i større og mindre grad binder medlemmene til disse. Noen avtaler gjøres imidlertid mer for å støtte det lokale laget eller enkeltryttere. Og selvsagt er det de største talentene som har mest å hente, sammen med de som er flinke til å selge seg inn.  Slik er det ofte på dette nivået.

Stor eksponeringsverdi
For de profesjonelle lagene stiller det seg selvsagt annerledes. Her kan det til og med være kamp om å få lov å være samarbeidspartner. Dette har selvsagt sammenheng med nivået på profileringsmulighetene. Profflag og dets ryttere har en enorm eksponeringsverdi, de er på en måte rollemodeller for resten av sykkelentusiastene. Og lagene vet hvor viktig det er å ha et godt samarbeid til felles nytte for begge parter.

En liten ting som sokker krever egen sponsor. Dette må selvsagt profileres slik UAE i dag presenterte nyheten for offentligheten. De har nemlig inngått en avtale med italienske X-tech om sokker, t-skjorter, hjelmcaps og nakkevarmere.  For leverandøren er det ikke tvil om at dette er en stor fjær i hatten og noe som kan bringe bedriften opp på en enda sterkere plattform i fremtiden. 

-Det er med stolthet vi skal samarbeide med UAE og vi kommer til å gjøre vårt beste for å utvikle produkter som er enda bedre, sa Samuele Ragnoli, eier av X-Tech.

X