Skivebremser for full fart inn også i norsk sykkelsport

Det internasjonale sykleforbundet UCI tillot med virkning fra 01.07.2018 bruk av skivebremser på landevei for alle klasser. Norges Cykleforbund valgte å følge dette med unntak av aldersbestemte klasser.

NCF har egne særnorske regler for utstyr i de aldersbestemte klassene, dette gjelder bl.a. vekt på sykkel, girutveksling og hjul. NCF valgte derfor å utsette en eventuell åpning for bruk av skivebremser til Teknisk utvalg (TU) og Grenutvalg Landevei (GU) hadde fått evaluert og drøftet problemstillingen.

Vedtaket i sykkelforbundet ble gjort i oktober i år og det blir spennende å se konsekvensen av dette, om lag og ryttere i stort omfang velger å gå over til skivebrems i 2019. Tidligere har det vært litt diskusjon om det er sikkert nok, det vil si om selve «konstruksjonen» av skivebremsene kan utgjøre en risiko for skader, for eksempel kuttskader. Dette ser ikke ut til å være en aktuell problemstilling lenger, men kanskje kan en annen faktor skape andre utfordringer. For å få logistikken til å fungere i ritt, må trolig alle ryttere i klubblagene gå over til skivebrems, det er ikke rom for å kunne gi service, dvs. ha hjul til rådighet for begge bremsevariantene. I det minste øker sjansen for at man kan bli stående uten riktig hjul ved uhell, og det vil nok ikke de største klubblagene risikere.

En massiv overgang til skrivebremser betyr trolig også at vi kommer til å se mange konvensjonelle hjul på «finn.no» fremover! Ikke minst vil dette bety små og større «tap» for dem som har investert i dyre konkurransehjul med konvensjonelle bremser.

X