Test: Cobb V-Flow Pluss

Foto: Karstein Vabø

«Enjoy your pain free ride!»  var det føste som møtte meg da pakken fra Cobb Cycling Norge ble åpnet. Akkurat det jeg var på jakt etter altså! Bakgrunnen for denne saken er det faktum at jeg aldri helt finner meg tilrette på et sykkelsete. Har syklet ganske mye de siste ti årene, men har liksom aldri helt blitt venn med setene jeg har brukt. Har testet flere og erkjenner at det er endel forskjeller ute og går, noe bra og noe mindre bra. Men, til nå har jeg ikke funnet det ultimate setet som eliminerer noe av bakdelene  bokstavlig tal, ved å sykle: Smerter i baken!

Sykkelnytt.no har tidligere testet et annet sete som lovet noenlunde det samme, denne testen kan du forøvrig lese her.

Uvanlig design

Men tilbake til Cobb-setet jeg hadde fått til testing. Leverandøren hadde flere seter, og jeg ble anbefalt å prøve bestselgeren, V-Flow Plus, som skulle være anvendelig både til tempokjøring og vanlig landeveissykling.

Det kan vel ikke sies at synet av Cobb-setet var noen kjærlighet ved første blikk, setet kommer nok aldri til å vinne noen designpriser, V-Flow Plus virker klumpet, tungt og gammeldags i formen. I tillegg medvirker dekoren til å gjøre det enda litt kortere. Selv om dette er en ubetydelig detalj kunne dekoren altså blitt «strukket ut» langs hele setet, det vill gjort det litt smekrere – sett fra en designers ståsted!

Vekten sies å ligge på 294 gram, en god del over «normale» seter altså, men produsenten mener at vekt er mindre viktig enn den gevinsten man har med den formen som Cobb-setet har fått. Det er vi tilbøyelig til å være enig i, men vi vet også at det blant «proffe» syklister er reneste vekthysteri, så dette er nok uansett et negativt moment for den som har tenkt å bruke setet også til landeveissykling.

V-Flow Plus er i virkeligheten langt fra å være et stort sete. Faktisk er det endel mindre i lengde enn de setene man normalt finner på racersykler, men noe som er helt normalt for temposeter. Vi vil nok tro at setet først og fremst er designet for triatlon-utøvere, men i følge leverandøren skulle det også være meget anvendelig for vanlig landeveissykling.

Hvit penere

Jeg fikk tilsendt en sort modell da jeg litt bråkjekt hadde nevnt at jeg tvilte på om fargen hadde noen betydning for komforten. Skal jeg skaffe meg et slik sete vil jeg nok likevel bestille et hvitt. På bildet ser dette litt bedre ut etter min mening, virker lettere siden det hvite dominerer og da ser med ett designet også bedre ut.

God monteringsanvisning

Det medfølger en enkel monteringsanvisning. I tillegg finnes det god dokumentasjon på nettet med egne filmer som viser hvordan man skal montere setet.

Det er da flere faktorer man skal passe på ved montering, det ene går på setehøyde -målt fra krank selvsagt, det andre går på avstand fra setetupp både til krank og frem til senter av styret, og det siste er en eventuell tilting av setet – og nei, det skal tiltes ikke nedover!

Setehøyden finner man med å måle innvendig skrittlengde og multiplisere med 0,889. Har du feks. en beinlengde på 85 cm, er din setehøyde målt fra krank, 75,5 cm.

Det neste er  hvor setet skal plasseres på setepinnen. Her kan man bruke et lodd og se til at fronten på setet ligger 5-6 cm bak senter av krank. Da har man setet plassert riktig og det gjenstår bare et par ting.

Setet tiltes opp

Produsenten mener at setet skal tiltes 1-2 mm opp, noe som kan virke litt ulogisk med tanke på at trykket da vil øke litt mot «understellet». Jeg har også testet det motsatte, tiltet det et par mm nedover, og for min del føles dette mer riktig. 

Så gjenstår bare å få riktig avstand fra setetupp og frem til senter av styret på sykkelen. Her skal man måle fra egen fingertupp og bak til spissen av albuen. Treffer man ikke riktig må stemmet justeres, enten med et kortere eller et lengre.

Dette er helt greie innstillinger når man kjører på temposykkel, det gjorde ikke jeg og dermed var det helt umulig å få riktig avstand fra setetupp og frem til senter av styret. Jeg forsøkte meg med et kortere stem som gjorde at avstanden nå ble tilnærmet riktig. Konsekvensen av dette ble imidlertid at jeg ble sittende alt for mye oppreist, selv om dette i motbakkene faktisk føltes helt greit. Med tempobøyle montert på, hadde nok alt vært helt annerledes og jeg ville nok da ha «kommet ned» i en mer aerodynamisk og riktig posisjon. 

Skal man bruke setet til landeveissykkelen, kan du altså ikke følge monteringsanvisningen på dette området, men jeg hadde ikke noe spesielle problemer ved å bruke det opprinnelige stemmet og «godta» at avstanden ble endel større fra tupp til styre enn det som var beskrevet. 

Godt førsteinntrykk

Førsteinntrykket av V-Flow Plus var omtrent som da jeg testet ISM-setet, litt hardt i starten, men den følelsen forsvant veldig fort!  Til forskjell fra ISM-setet er Cobb-modellen noe smalere i tuppen, det gjør at man ikke får gnissinger på innsiden av låret, noe jeg når alt kommer til alt, irriterte meg litt over ved ISM-setet.

Et annet moment som var uhyre interessant er hvor kjapt man finner seg tilrette på setet, selv om det er mulig å «slide» litt frem og tilbake, virket det som man raskt finner den samme posisjonen som var mest behagelig. Dette var et stort pluss, man «detter» ned ganske på samme stedet så å si hver gang man reiser seg. Ikke noe leting frem og tilbake for å finne en god posisjon.

«Avskåret» tupp

Ser man nøye etter på setet er tuppen på en måte avskåret. Dette skal bedre at «understellet» får mindre trykk og følgelig får man en bedre blodgjennomstrømming til de edlere deler. Dette så også ut til å fungere bra, men kanskje ikke like effektivt som jeg følte at ISM-setet var akkurat på dette feltet.

Og bare for å si det med en gang, Cobb-setet fjerner nok ikke smerteproblematikken, slik sett er nok den påstanden en overdrivelse. Man må fortsatt passe på å avlaste underveis, akkurat som før, men det jeg merket meg var at man i motsetning til de fleste andre seter jeg har prøvd, så kommer man raskt tilbake til «null-punktet» hva smerter angår på denne modellen. Det i seg selv er jo veldig gode nyheter, og denne oppdagelsen var en av to viktige erfaringer jeg gjorde meg med setet.

God i tempostilling

Det andre er egentlig ikke så merkelig siden modellen nok har vært laget for triatlon-utøvere. Akkurat som for ISM-modellen, er Cobb V-Flow Pluss velegnet for tempokjøring. Jeg har imidlertid ikke fått testet det på en temposykkel, og derfor kan jeg bare anta at dette fungerer godt siden setet også er meget behagelig å kjøre nede i bukken.

For min del som ikke er så myk som ungkalvene er, betyr dette mye. De vanlige setene jeg har hatt, har gjort det omtrent umulig å komme seg ned i bukken over lengre tid. For det første blir det raskt vondt nedentil, og for det andre blir belastningen på lårmuskelen så annerledes at syrenivået når kokepunktet veldig raskt om man forsøkte å leke seg i bukken.

Det er enkelt og greit en utrolig stor forskjell å ligge i bukken med V-Flow Plus, ingen smerter og lårmusklene ser ut til å ikke «bry seg». Resultatet er altså at en «gammel mann» nå også innimellom kan tillate seg å krype sammen og la vinden suse over hodet og ikke midt i brystkassen…

God komfort – bedre ytelse?

Leverandøren mener også at dette spesielle designet som preger Cobb-modellen er et resultat av produsentens grunnfilosofi som sier at komfort gir fart. Kan man sitte riktig, effektivt og aerodynamisk smart over tid, så har det langt større verdi enn en vektreduksjon på 100-150g. God bodgjennomstrømning bidrar i tillegg til bedre ytelse. 

Kan så dette stemme?  Påstanden kan jeg ikke bekrefte direkte, til det har testen gått over for kort tid, og den er også basert på følelser og ikke gjennom målte resultater. Men, som jeg har skrevet om tidligere, så er det forunderlig hvor sammenfallende det har vært med dårlige bein og sittesmerter. En logisk slutning av dette KAN være at blodgjennomstrømmingen også til beina hindres når «baken er død» og smertene overtar fokuset.

Ikke testet på lange turer

Cobb V-Flow Plus har også kun vært brukt på turer på maks 3 timer, og det har gått uten at sittesmerter har vært en sak i det hele tatt. Det at man også «nullstilles» veldig fort, får meg til å trekke den konklusjon at det kan se ut som om setet ikke kommer til å bli det som plager deg mest ei heller om du legger på et par timer. Men, dette er altså ikke prøvd, så den påstanden får henge litt i luften!

Bedre bein?

Kan komfort også gi bedre bein? Et interessant spørsmål og et moment jeg ikke stiller meg avvisende til. Det er imidlertid så mange andre momenter som også spiller inn på en kropp når man holder det gående time etter time, så det er ingen lett oppgave å kunne bekrefte denne påstanden. Det blir å stole på følelsen, og foreløpig er den god!

Setet har ifølge leverandøren 100 % UV beskyttelse for å motstå solskade, det er 100 % vanntett for å unngå råte og skade i polstringen fra regn og svette.

Et lite appropos: Min yngste sønn er aktiv i 15-16 års klassen og til min forundring, ville han også gjerne teste setet. Det ble også brukt i to ritt og fortsatt til min forundring, var tilbakemelding veldig sammenfallende med mine egne erfaringer. Faktisk ville han ikke gå tilbake til sitt gamle sete, og det skjedde altså etter å ha brukt det 3 ganger….en bra attest!

Og en ting til: Skulle du ikke være fornøyd med produktet tilbyr leverandøren 90 dagers komfortgaranti!

Så til det store spørsmålet: Kan vi anbefale dette? Holder det hva som loves?

Svaret på det første er ubetinget JA! Dette er det beste setet jeg har prøvd og som har multifordeler i forhold til «normale» seter. Det fungerer altså både til tempo og til vanlig landeveissykling, og man kan derfor godt kalle det et allround sete. Jeg har absolutt ingen problemer med å anbefale V-Flow Plus men det beste er selvsagt å prøve dette selv! Opplevelsen hittil har vært det nærmeste jeg har kommet en «fornøyelse» på et sykkelsete.

Når det gjelder det andre spørsmålet, holder nok ikke påstanden bokstavlig talt i forhold til en smertefri opplevelse på sykkelsetet, men så langt er det likevel Cobb V-Flow som altså har kommet nærmest! 

X